phone icon-phone-24 arrow linkedin facebook twitter close mail print checkmark

Steun en Aandacht

Enkele maanden na een overlijden neemt de aandacht voor de achterblijvers vaak af. De vrijwilligers van Steun en Aandacht, alle 6 actieve leden van De Laatste Eer, nemen dan contact op. Om te vragen hoe het gaat. En om te horen of wij nog iets kunnen betekenen.
Vrijwilligers Steun en Aandacht

Vrijwilligers van de vereniging

Wij zijn trots op de vrijwilligers van onze vereniging die elke twee weken op donderdagavond bijeen komen om families te bellen. Het gaat om mensen die ons enkele maanden eerder inschakelden om een uitvaart te verzorgen. Na een paar maanden wordt het vaak wat stiller, neemt de aandacht van andere mensen wat af. Een goed moment om even te informeren hoe het gaat. De vrijwilligers van De Laatste Eer bieden dan een luisterend oor.

Wat niet uit het hart komt, zal het hart niet raken. Dat is ons motto.
Coby Fransoo coördinator Steun en Aandacht De Laatste Eer

Gevoel van gemis

Coördinator Cobi Fransoo vertelt: “De nabestaanden weten niet dat we bellen. We stellen ons netjes voor, vragen of het gelegen komt en leggen uit wat het doel is van het contact. En dan stellen we de moeilijke vraag: mag ik vragen hoe het met u gaat? Bijna iedereen gaat hier wel op in. Kinderen die een ouder verloren hebben, zeggen eerder dat het goed gaat, dat ze verdrietig zijn, maar dat hun vader of moeder een mooi leven heeft gehad. Ouderen die een partner verloren, die hebben het vaak moeilijker. Zij zijn vaker eenzaam en  ervaren een gevoel van ‘geamputeerd’ zijn. Ze zijn iemand kwijt en doen nu alles alleen. Die mensen hoeven niet zozeer eenzaam te zijn, maar voelen heel sterk een gemis.

Een luisterend oor

We bellen meestal één keer. Als we tijdens het gesprek het gevoel hebben dat we een keer terug moeten bellen, dan doen we dat, binnen twee maanden. Hebben we het gevoel dat het nodig is, dan vragen we of ze professionele hulp willen. Dan geven we een telefoonnummer door van een professionele instantie, bijvoorbeeld Humanitas. Zijn er vragen met betrekking tot een uitvaart, dan geven we die door aan de verantwoordelijke bij De Laatste Eer en die belt dan altijd terug.

‘Wat niet uit het hart komt, zal het hart niet raken.’ Dat is ons motto. Het is ons erom te doen een luisterend oor te bieden en om de mensen steun en aandacht te geven. Men is altijd wel dankbaar dat we even gebeld hebben. Daar doen we het voor.”